۲۸ فروردین ۱۳۹۱، ۲۱:۵۵

گزارش خبری/

پیامدهای حملات طالبان؛از انتقاد شدید کرزای تا اصرار غرب بر ادامه نظامی گری

پیامدهای حملات طالبان؛از انتقاد شدید کرزای تا اصرار غرب بر ادامه نظامی گری

خبرگزاری مهر-گروه بین الملل: حمله روز گذشته شبه نظامیان به ساختمانهای متعلق به خارجیان در کابل و سه شهر دیگر افغانستان انتقاد شدید "حامد کرزای" از ناتو و واکنش مقامات غربی را به همراه داشت.

حملات تروریستی دیروز طالبان در افغانستان که 50 کشته به جا گذاشت، واکنشهای متفاوتی را در بین دولتمردان این کشور و مقامات غربی برانگیخت."حامد کرزای" رئیس جمهوری افغانستان این بار با لحنی شدیدتر عملکرد نظامیان و نیروهای اطلاعاتی غرب را به باد انتقاد گرفت و خواستار بررسی جدی دلایل شکسته شدن سدامنیتی ناتو در حملات طالبان به کابل شد.

این در حالی بود که با وجود مشارکت نیروهای خارجی و به کار گرفته شدن امکانات نظامی این پیمان، مقابله و پایان دادن به حملات مذکور 17 ساعت تمام به طول انجامید و در این مدت 4 غیرنظامی و 11 نیروی امنیتی بدست شبه نظامیان کشته شدند.
 
به گفته "محمد ایوب سالنگی" رئیس پلیس کابل در عملیات علیه طالبان حدود 40 غیرنظامی که در ساختمان پارلمان افغانستان گرفتار شده بودند، نجات یافتند و در عین حال 50 نفر از نیروهای امنیتی و 25 غیرنظامی دیگر مجروح شدند.
 
 
با وجود این که بالگردهای آمریکایی به کمک نیروهای امنیتی افغان آمده بودند اما 17 ساعت طول کشید تا محل اختفای آخرین شبه نظامی مورد هدف قرار گرفته و قائله ختم شود.
 
پس از درگیریهای شدید روز گذشته در کابل که شوک بزرگی به ساکنان این شهر وارد کرد ژنرال "جان آلن" فرمانده نیروهای کمک به امنیت افغانستان (ایساف) گفت از اینکه این نیروها توانسته اند واکنش مناسبی به این حملات داشته باشند احساس غرور می کند.
 
"رایان کراکر" سفیر آمریکا در کابل نیز در تلاش برای سرپوش گذاشتن به ضعف بزرگ امنیتی در کابل، چگونگی مقابله با حملات طالبان را "بسیار حرفه ای" ارزیابی کرد و مدعی شد که عقب نشینی نظامیان کشورش از افغانستان ممکن است به تکرار حادثه 11 سپتامبر بینجامد.
 
در همین حال "اوانا لونگسکو" سخنگوی ناتو در بروکسل وقوع حملات کابل را در اجرای برنامه خروج نظامیان این پیمان از افغانستان بی تاثیر دانست. به گفته وی، این نخستین حمله ای نیست که شبه نظامیان در هفته های اخیر انجام می دهند و مسلما آخرین نیز نخواهد بود.
 
از جمله دیگر مقامات غربی که به این حادثه واکنش نشان دادند می توان از "کاترین اشتون" مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و "بان کی مون" دبیرکل سازمان ملل نام برد که طی آن، این دو به شدت حملات مذکور را محکوم کردند.
 
 
 همچنین "آندرئاس پشکه" سخنگوی وزارت امور خارجه آلمان ضمن محکوم کردن حمله به سفارتخانه ها و دیگر ساختمانهای متعلق به نیروهای خارجی در کابل و سه شهر دیگر افغانستان، بر لزوم پیشگیری از این حملات تاکید کرد.

 روز گذشته شبه نظامیان طالبان حملات گسترده ای را علیه نیروهای افغانی و خارجی در کابل، شهر جلال آباد در 120 کیلومتری شرق پایتخت و شهر گردیز در 100 کیلومتری جنوب و لوگار در 60 کیلومتری جنوب شهر کابل به عنوان بخشی از حملات خود در فصل بهار آغاز کردند.

بر این اساس افراد مسلح یک ساختمان نیمه کاره را در نزدیکی پارلمان تحت تصرف خود در آورده و از این محل سفارت روسیه، آمریکا و پارلمان افغانستان را در شهر کابل مورد هدف قرار دادند.

ساعاتی پس از آغاز این حملات، "ذبیح الله مجاهد" سخنگوی طالبان در پیامی به خبرگزاری آسوشیتدپرس نیز پذیرش مسئولیت حمله به مقر نیروهای ناتو، پارلمان افغانستان و سفارتهای آمریکا و روسیه در کابل را پذیرفت.

گفتنی است روزنامه آلمانی تاگس سایتونگ در شماره امروز خود با پرداختن به حادثه اخیر کابل نوشت : این حمله یک شکست فاحش و آشکار برای ناتو و حکومت افغانستان به شمار می رود. در این حملات سازمانهای امنیتی بومی و خارجی به طور مفتضحانه ای شکست خوردند چرا که آنها  ظاهرا هیچ اطلاعی از این تصمیم طالبان نداشتند.

کد خبر 1578793

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha